Skal man købe eller leje på Tyske nummerplader, eller skal man købe eller leje på Danske plader. ? Det er et emne som kan bringe mange diskussioner med sig. Her på siden skrives der en del om autocampere i Tyskland og autocamperpladser i Tyskland og resten af EU. Det er ikke fordi vi her på siden ikke bryder os om Danmark eller om køb/leje i Danmark. Der er flere autocamper sider som dækker Danmark, på fineste vis. Der er skrevet og sagt meget for og imod, men der er et par ting som ligger helt fast. I Danmark har vi et afgift system som gør at mange som går rundt med en drøm om en autocamper er afskåret fra at deltage med mindre der er indgået et kompromis et stykke vej fra drømmen. Kan du leve med det er det OK. Dernæst har autocampere indtil for ca. 1 år siden været jaget vildt i Danmark, men på mystisk vis, men heldigvis, har nogle interesse grupper pludselig trukket skyklapperne væk, set lyset og indset at autocamperfolket ikke er “nassere” men faktisk en indtægtskilde for Danmark, når bare man kun betaler for det man har brug for, men beklageligvis halter Danmark mange år efter nabolande som Tyskland og Frankrig. Danmark har stadig den første "rigtige" autocamperplads tilgode som ikke kun er et supplement for lystbådhavne, forhandlere eller campingpladser mv.. Desuden er det udsagn med modifikationer når man på nogle af de etablerede autocamper sider kan læse om, hvor dårlig en ide det er at købe eller leje i Tyskland, men der er trods alt enighed om at det er 40-50%  billigere. Nogen går på listesko når de skal beskrive fordelene ved at købe eller leje i Tyskland contra Danmark, fordi det skriger til himlen at de nyder godt af nogle goder fra camping verdenen i Danmark, men det er helt utilgiveligt når man på en autocamper side kan læse følgende Citat:

“På tyske plader uden for Tyskland:

Det helt klart en fordel at køre i en bil på "danske plader". Danskere er generelt meget vellidte overalt. Udlejningsbiler lejet i Tyskland er på tyske plader. Det er (desværre) sådan, at det stort set kun er i Tyskland at tyskere er afholdte. I andre lande kan man opleve uforskammetheder i trafikken, pludselig fuldt optaget campingplads, fåmælt lokalbefolkning m.v. Det skal dog nævnes at nogle af de danske udlejere i Tyskland har sat dannebrogsmærkater på autocamperne for at kompensere for de tyske plader.”

Det er simpelt hen det værste sludder, dårlig stil og et klart skræmme billede. Der er mange som som benytter Tyskland som udgangspunkt fpr autocamperture i Tyskland og det øvrige Europa, og det har kun meget få fortrudt. Befolkningen i Tyskland er utrolig hjælpsomme og kender ikke til noget der minder om Janteloven. De deler meget gerne ud af deres erfaringer og viden, og er for de langt de flestes vedkommende høflige, snakkesalige og venlige. Jeg har aldrig mødt nogen eller noget i de andre EU lande som har anfægtet Tyske plader eller henvendelser på Tysk. Det må være enkelte tilfælde, som generalisere. Jeg har til gengæld 1. hånds informationer om autocampere som er blevet afvist på Danske campingpladser og som var indregistreret i Danmark.

Et andet eksempel er en af de store campingsider som i en videoserie anbefaler at man køber sin autocamper på Danske plader, selv om det er billigere at købe på Tyske og Svenske plader. Køb hellere en brugt på Danske plader end en ny på Tyske eller Svenske lyder budskabet !!. Nu drejer det sig ikke om at udflage den samlede Danske autocamperflåde, men at gøre det muligt at komme med på vognen, og der en mange som alligevel køre mere 85% af tiden syd for grænsen. Så er der dem som gerne vil optimere drømmen til store Luxus autocampere, og det er mere overkommeligt via Tyske plader, og de vil nok ikke lade sig nøjes med en brugt Dansk middelmådig autocamper.

Så er der nogen som mener at man “nasser” på Danmark ved at køre på Tyske plader !! Hvor har man da det fra ? Der må ikke køres i Danmark på Tyske plader, kun hvis man er i besiddelse af et transit visum, fra grænse til grænse. De eneste er dem der handler i Tyskland, for at tage indkøbet med til Danmark, fordi afgiften er billigere i Tyskland, også er vi jo alle i samme båd, for hvem har ikke det.  De Danske forhandlere sælger en autocamper på Tyske plader, og så ser de dem stort set aldrig igen, for alt foregår uden for landets grænser. Jeg har eksempler på at nogle forhandlere helst ikke vil tale om autocampere på Tyske plader. Husk: Din garanti gælder også i Tyskland, selv om den er købt i Danmark.

Så er der dem som har gennemskuet det hele, og selv fundet ud af at det er billigere at købe uden for landets grænser og få dem registreret der. Dem er en hel del af. Også her skal autocamper interesserede som går med købe tanker, lige have et par ord med på vejen, bla. om garanti ordninger, dårlige købekontrakter mv. Svar: Sludder. Både Danmark og Tyskland er som bekendt med i EU. Men der er brådne kar både i Danmark og Tyskland.

Hvis nogle tror at man kan fylde nye købere med den slags negative udsagn, må man tro om igen. Vi lever i en informations verden, hvor det er let at gennemskue, hvad der er rigtigt og hvad der er forkert. Nogen gange skal man dog kunne en smule sprog, for at få det rigtige svar.

Det ville da være dejligt hvis man bare kunne købe sin autocamper i Danmark og køre fra autocamperplads til autocamperplads, og skulle man få lyst, og det skal man ikke glemme, køre ind på en campingplads, og det er der også mange der gør. Der er bare det ved det, at prisen via afgiften gør at nogen mennesker ikke har mulighed for at købe til Danske priser og ikke har guldrandede pensionsordninger, og da der ikke længere er så meget friværdi mere i folks huse, som bla. er sat af til autocampere eller ønske autocamperen, kan løsningen ligge i at der erhverves en autocamper på Tyske plader. Med en besparelse på mellem 40 og 50 % er der der del som stadig kan være med på vognen og ønske autocamperen er inden for rækkevide. Det er naturligvis heller ikke ligegyldigt hvor man geografisk bor, hvis man skal have det fulde udbytte af sin investering og ikke er væk i længere perioder. Nogle vælger at tage autocamperen til Danmark efter et par år, og betale en reduceret afgift, idet den så er brugt, Så får den danske statskasse alligevel noget ud af dem, ligesom de Danske leverandører efterfølgende får det. Alternativt havde de måske ikke set en krone. Om du er til det ene eller det andet er en privat sag, men at bilde nye interesserede noget på ærmet er ikke i orden. Nogle forhandleres eneste udspil indtil videre er at tage billige discount autocampere til Danmark, og kalde dem luxus autocampere, for at opretholde Dansk salg i en tid hvor der er knap så mange penge mellem hænderne på køberne. Dette indlæg er ikke skrevet for at fremhæve køb i Tyskland frem for Danmark, men for at gøre opmærksom på at der også er en anden indgangsvinkel til køb af en autocamper, på trods af skræmme billeder og manglende indsigt.

Hvad angår leje er det billigere i Tyskland, og du spare nogle autocamper km. Der findes argumenter som går på, at man ikke kan pakke sin autocamper på bopælen, hvis man lejer i Tyskland. Nej, men vis du lejer et sommerhus, kan man heller ikke tage det med hjem og feriepakke det !

Til de der prøver at bilde folk noget ind - Lad vær. Til dem som ikke ved nok om det - Lad vær. Til dem som prøver at bilde nye autocamper interesserede noget ind fordi de de har campingverden som indtægskilde - Lad vær. Som ny uerfaren køber: Vælg ud fra din mavefornemmelse, og lad være med at tro på alt hvad du høre, selv om det ser ud som om at det er fagfolk, som udtaler sig. De kan nemt have andre bevæggrunde for at udtale sig som de gør. På www.autocamper-info.dk er vi ikke i lommen på nogen som helst, men videregiver gerne facts. Skræmmekampagner og urigtige oplysninger høre ikke til hos os. Held og lykke i denne forunderlige verden - den ultimative frihed og god tur på Danske, Svenske eller Tyske plader !

Læs også: Autocamper på Tyske plader