Autocamper Typer

I princippet opdeles autocampere i katagorierne: Campingbus, kassevogn, alkove, delintegreret og fuld integrerede. Derudover er der den mere luxuriøse integrerede, som kaldes en Liner. Campingbusser og kassevogne er ombyggede transportere, hvor det oprindelige karosseri er bibeholdt og er møbleret. Ved den delintegrerede og alkove camperen er det originale førerhus bibeholdt, men beboelses afdelingen er gjort bredere, og er opbygget af en sandwich konstuktion. Alkove camperen, har en seng monteret i en alkove over førerhuset. Ved den delintegrerede autocamper er der ingen alkove over førerhuset, kun en overgang fra beboelsesdelen til førerhuset. Den fuld integrerede har ikke original førerhus, men er opbygget i fuld bredde og med en stor forrude. En sjældnere type er Pick-ups, hvor beboelsen står på et lad, og det kan stilles på jorden, mens bildelen kan køres væk.

 

Pickups:

Pickups ses ikke så ofte. De bliver for det meste brugt til ture i uvejsomt terræn. Beboelsesdelen afmonteres og stilles separat. Man kan så tage på tur i området med basiskøretøjet. Man kan også bruge pickupen til andre formål og så ved feriestart monterer beboelsesdelen. Det er småt med plads. Der er ikke mange af dem, som har spildevand- og friskvandstank. Pickups har en alkove over førehuset. Her kan der sove 2 personer, derudover er der siddeplads med bord, samt et lille køkken og gardarobeskab . De er på lange strækninger ikke så behagelige at køre i, da den høje beboelsesdel får den til at gynge. Det er ikke det store problem, så længe det går ligeud. De har en længde fra 5 til 7 meter, og er op til 2,30 meter brede.

 Fordele:

  • Kompakt.
  • 2 faste sovepladser.
  • Bodelen kan sættes af, bildelen kan bruges separat.
  • Næsten alle basiskørtøjerene er terrængående.
  • Serviceeftersyn følger basiskøretøjet.

Ulemper:

  • Man skal vænne sig til køreegenskaberne.
  • Dyrt basiskøretøj
  • Meget lidt bagageplads
  • Medbragt vandmængde lille.
  • Grundris begrænset.

 

Campingbus/Kassevogn:

Campingbussen har været populær i rigtig mange år og er det stadigt. Den er bygget over VW California og Mercedes laver en udgave på Viano. De besidder en stor fritidsværdi pga. deres kompakte mål. En Campingbus har ingen faste senge, for det meste skal man ombygge sædderne til senge. Ofte er de monteret med et hævetag eller en fast overbygning, hvor der kan sove 2 personer. En Campingbus har ingen baderum og toilet. Man kan have et mobilt toilet med, et såkaldt Porta Potti.

 Fordele:

  • Kan bruges i hverdagen
  • Meget gode køreegenskaber
  • brændstofs økonomisk
  • Serviceeftersyn følger basis køretøjet.

Ulemper:

  • Relativ dyr i anskaffelse
  • Dårlig isoleret til vinterbrug
  • meget lidt bagageplads.

 

Kassevognen findes i flere variationer: Fiat Ducato, Peugeot Boxer, Citroen Jumper, Ford Transit, Iveco Daily, Mercedes-Benz Sprinter og Renault Master. Der findes billig udgaver, men også extrem dyre versioner. Indretningen er kostbar,da mange af delene må tilpasses specielt for køretøjet. I en ombygget kassevogn er der et lille køkken og et lille baderum med toilet. Den er ideel til ture i byer, da den er let at parkere. Der er en permanent seng. Mange ombyggede kassevogne har forhøjet tag, hvor der er yderligere et par senge.

Fordele:

  • Let at kører, da de fleste ikke er længere end 6,5 meter og 2 meter bredde.
  • Kassevogne har ikke et langt udhæng bag bagakslen, og er derfor lette at manøvrere.
  • Nybegynder udgaverne er relativ billige at anskaffe.
  • Serviceeftersyn er ifølge servicebogen til basiskøretøjet.
  • Kan bruges i hverdagen.

Ulemper:

  • Pga. begrænset rum, er der kun begrænset sanitet og køkkenfaciliteter.
  • Begrænset friplads indendørs.
  • Sengepladsen har begrænset mål.
  • Er ikke særlig egnet til vinterbrug, da de ikke er særlig godt isoleret.

 

Alkove autocamperen:

    Begrebet "alkove" er betegnelsen for en rumlig seng over førerhuset på autocamperen. Denne autocamper typer er meget udbredt blandt børne familier. Derudover har alkove modellen yderligere to faste senge. Alkoven bliver desuden brugt til at lægge fra på. Alkove modellerne kan fåes i længder fra omkring 6 meter til ca. 9 meter. I enkelte tilfælde er der luxus udgaver på op til 12 meter. Bredden varierer mellem 2,25 meter og 2,45 meter. De brede modeller er sværere at køre med, og der er smalle steder, som ikke kan passeres. Også vejarbejder må passeres med forsigtighed. Ikke egnet for nervøse chauffører og nybegyndere, men øvelse gør mester, så efter nogen køretid, har man vænnet sig til størrelsen. Alkoven er en klassiker, fordi den byder på meget plads.

Fordele:

  • Prisbillig model
  • Alkoven skygger førerhuset, hvilket er godt på varme dage.
  • Familievenlige grundris.
  • Meget plads og rummelige soveafdelinger.

Ulemper:

  • Der er kun adgang til sengen i alkoven med stige.
  • Adgang fra førerhuset gennem alkoven er i nogen modeller besværlig.
  • Udsyn til lyssignaler besværlig pga. alkovens udhæng.
  • Alkove modellerne er meget høje.
  • Højt brændstofforbrug.

 

Delintegreret autocamper:

På den delintegrerede autocamper er der en flad overgang til førerhuset. De delintegrerede er mere aerodynamiske og mere elegant end alkove modellerne. De er lavere bygget, da de ikke har alkoven. De nyere delintegrerede har ofte et stort vindue i overgangs delen. Disse typer egner sig bedst til 2 personer. Der er desuden lavet en variant, hvor der i midten af vognen er placeret en sænkeseng. Derved har man så 2 ekstra senge. Længden varierer mellem 6 og 8 meter, og en bredde mellem 2,3 og 2,35 meter. Højden er mellem 2,65 og 3 meter. I autocampere med sænkeseng, kommer man op i den via stige. Den delintegrerede findes også i en kompakt VAN version.

Fordele:

  • Relativ lav højde
  • Lavere luftmodstand.
  • Mange forskellige grundris.
  • Fører- og passagersæder kan drejes, så de er en del af "stuen"

Ulemper:

  • Ekstra senge kun mulig med sænkeseng, ellers skal siddegruppen laves om til en seng med dårlig komfort.
  • Siddegruppe forsvinder i begge tilfælde, når der redt op.

 

Helintegreret:

Integrerede autocampere bliver kaldt for kongeklassen. På den den integrerede er der ingen originalt førerhus. Den helintegrerede er opbygget med fuld bredde i hele længden af autocamperen. Dette giver en væsentlig større rumfølelse. Forstolene er ligeledes her en del af siddegruppen, da de kan drejes helt rundt. De er dyrere end de delintegrerede, men rumfølelsen er også til at få øje på. Da de har en stor forrude, er der rullegardin her, som kan afdække helt eller delvist. Der er ofte en sænkeseng over forstolene, som kan fravælges og erstattes med skabe, hvis der ikke er behov for mere end 2 senge. De er typisk fra 6 til 8 meter lange, 2,3 til 2,35 meter brede. Højden er på mellem 2,90 til 3,30 meter.

Fordele:

  • Stor rumfølelse ved føre og passager pladserne.
  • Godt udsyn, pga. den store forrude.
  • Gode tilgangsforhold til føre- og passager sæde.
  • Mange forskellige grundris.

Ulemper:

  • Høj anskaffelsespris.
  • Højere service udgifter, pga. begrænsede tilgangsforhold til dele på basis køretøjet.

 

Liner:

De sidste par år har man tilføjet Liner til de større helintegrerede autocampere. En ægte Liner køre på lastbil eller bus chassis fra Iveco, MAN, Volvo eller Mercedes. Man sidder typisk tættere på forruden. De er mere luksuriøst bygget, og har vægge på 40 til 50 mm tykkelse. Garage og dobbeltbund er standard, ligesom opladere til store batterier. En Liner er mere en bus end den helintegrerede. De er top modellerne blandt autocampere. De er op til 12 meter lange, 2,50 meter brede og op til 4 meter høje. Priserne er her i Danmark skyhøje, mens man kan erhverve dem på Tyske plader fra omkring 120.000 og op til 500.000 Euro.

Fordele:

  • Kæmpe rumfølelse
  • Man sidder højt, og har derfor et godt udsyn.
  • Mange grundris.
  • Store badeværelser.
  • Komfortable senge.

Ulemper:

  • Høj anskaffelsespris
  • Høje drift omkostninger.
  • Kørekort til lastbil
  • Svær at manøvrerer i byer.
  • Umulig i sydlandske småbyer.
  • Kompliceret teknik.