Hvis man vil være uafhængig af pladser med strøm, skal man på anden vis have opladet bodelens batteri(er). Lys, TV, El-kedel, kaffemaskine og computer. Behovet for at bruge strøm i en autocamper er blevet stort og stigende. Der er derfor brug for en energi kilde. I denne artikel beskrives mulighederne for at lade strøm, uden at være tilsluttet en strømsøjle.

Batteri:

Når autocampere ikke er sat til 230 V, er det bodelens batteri der holder liv i det elektriske system.
Læs her hvad du bør vide om batterier til autocampere:

Ah: Ampere timer er et mål for den elektriske opladning/kapacitet.

Batterityper: Autocamper producenter bruger Syre-, Gel_ og AGM batterier. Billige syrebatterier er komplet uegnet som autocamper batterier. AGM batterier bliver i større omfang brugt i autocampere. Specielle AGM batterier, de såkaldte Deepcycle batterier kan aflades extremt langt ned, uden at tage skade. Der er i AGM batterierne mere kapacitet til rådighed, end ved nogen andre batterier til autocampere. Andre fordele er at de oplades extremt hurtigt, og kan bruges uden problemer med 12v/230v invertere.

Kapacitet: Er et udtryk for oplagrings evnen i et batteri, og bliver opgivet i Ampere timer (Ah) Den effektive kapacitet afhænger af den tid batteriet bliver adladet. Ved hurtig afladning, gennem stort forbrug, mindskes den energimængde, som er til rådighed. Bogstaverne K eller C ( Kapazität eller Capacity) er udtryk for energimængden. K100 eller C100 angiver, at det har en afladningstid på 100 timer. K20 har en afladningstid på 2o timer. Være opmærksom på det ved anskaffelse af batteri.

Afladningsholdbarhed: Et af de vigtigste købs kreterier, er hvor ofte at batteri kan tåle at blive afladet. Ifølge DOD ( Depth of discharge) skal det kunne holde til 50 % af gangene.

Husk: Hvis man ønsker at øge sin batterikapacitet, skal det tilkøbte batteri vare af samme type og samme størrelse. Man må aldrig sætte et nyt batteri sammen med et gammelt, da det nye batteri ikke har den samme indre modstand, som det gamle. Det kan give problemer. 2 batterier som sammenkobles skal parallel forbindes (+(plus) til+(plus) og -(minus) til -(minus)), og man benytter +(plus) fra det ene batteri og -(minus) fra det andet batteri til at forbinde kablerne fra autocamperens elektronikboks med. Derved arbejder de 2 batterier lige meget.

Lade-booster:

Med en lade-booster bliver batteriet til bodelen væsentlig hurtigere opladet via bildelens dynamo.
Den monteres mellem dynamoen og bodelens batteri. Lade-boosteren forhindre en for tidlidlig nedregulering af ladestrømmen. Ladestrømmen bliver derved maximal ved korvarig kørsel og i tomgang. Ladestrømmen falder hurtigt, hvis ikke man har en ladebooster, og der skal køres rigtig langt for få fyldt batterierne uden en lade-booster. IU0U ladekarakteristik sikre en hurtig opladning. Den er perfekt sammen med mindre solcelleanlæg eller brændstofceller. Vægt ca. 2,9 kg. Pris fra 1200 kr. og op.

Fordele:

  • Hurtig opladning også ved korte strækninger og tomgang (540 Wh i timen).
  • IU0U ladekarakteristik.
    Let at montere.
    Til sammenligning men andet udstyr, billig.

Ulemper:

  • Lader kun med startet motor.

Solceller:

Bare monter dem og glem resten. Solcelle anlæg er et totalt ukompliceret produkt. De arbejder takket være en laderegulator absolut selv og holdes igang, sålænge solen skinner. Batteriet fyldes med strøm. Den relative ringe ydelse er deres svaghed, men de levere gratis strøm. Anskaffelsesprisen er er relativ lav. Fra ca. 4000 kr. og op, er man kørende. Man kan købe mere effektive solceller som følger solens bane via GPS. De står i en vinkel op fra taget, derved stiger ydelsen, men også prisen. Kan købes med en solcelle på den ene side og parabolantenne på den anden.


Fordele:

  • Relativ lav anskaffelsespris.
  • Let at montere.
  • Vedligeholdelsesfri.
  • Lydløs.
  • Arbejder selvstændigt.
  • Batteriovervågning, også når den ikke bliver brugt.
  • Ingen driftsomkostninger.

Ulemper:

  • Begrænset strømudbytte ( 120 Watt, ca. 33 Ah på en solskinsdag )
  • Pladskrævende på taget.
  • Giver ingen strøm på overskyede dage.

Brændstofcelle:

Efoy brændstofceller er små lette og kompakte apparater. Som brændstof bruger den Methanol, som købes i 5 eller 10 liters dunke. Forbruget er på omkring 1 liter pr. kilowatttime(Kh). Uovertruffen sammen med et solcelle anlæg. De er lette at montere, og kan evt. tages med ved autocamper skift. De er meget lydløse 23 db. Vægten er på omkring 8 kg. Til gengæld er de dyr i anskaffelse. fra ca. 30.000 kr. Til gengæld er det lige meget om solen skinner eller ej.

Fordele:

  • Relativ let og kompakt.
  • Uafhængig af vejret laver den strøm.
  • Lavt støj niveau.
  • Kobler selv til og fra.
  • Ingen udstødnings gas.

Ulemper:

  • Meget dyr.
  • Begrænset levetid (Garanti 5 år)
  • Relativ lav ydelse ( omkring 8,8 Ah, anhængig af størrelse)

Generator:

    Strøgeneratoren med benzinmotor eller til gas er, hvad angår ydelse, den mest effektive. De er den eneste strøm kilde, som kan holde liv i et klima anlæg i længere tid. De har både en 12 Volt og en 230 Volt udgang. Dometic, Goldschmidt, Teleco og Honda producere generatore. De forbruger ca., afhængig af størrelse, 0,5 liter benzin i timen og ved gas 0,8 kg i timen. Til gengæld levere de mellem 900- og 2500 Watt ved 230 V og ca. 70 Ampere ved 12 V, afhængig af laderen. Vægten  er på mellem 13 kg for en benzin drevet og 60 kg for en gas drevet generator. Prisen ligger i størelsen ca. 10.000 kr. for en benzin drevet og 30.000 for en gas drevet. Der er den mest støjene leverandør af strøm, mellem 52 og 58 db. De er ikke særlig nabovenlige pga. støjniveauet.

Fordele:

  • Levere 12 Volt jævnstrøm og 230 Volt vekselstrøm samtidig.
  • Stor ydelse, kan holde liv i et klima anlæg.
  • opladning af batteriet afhænger af laderens størrelse.
  • Forskellige muligheder for brændstof.
  • Den er ufarlig at bruge.
  • Levere strøm uafhængig af vejret.

Ulemper:

  • Begrænset køretid, dyr i service.
  • Den mest støjende form for strømforsyning.
  • Dyr i anskaffelse.
  • Tung og pladskrævende.

Vindkraft:

De mobile vindkraftanlæg fra OEM, levere allerede ved en let brise 12 Volt. De levere 300 Watt ved 12,5 m/s, hvilket er vindstyrke 6. Masten bliver ved kørsel pakket sammen og gemt væk. De nyeste anlæg har 6 rotorblade, generatoren sidder i navet, som er forbundet med en regulator, og derfra videre til batterieVindkraft til autocamperet. De er tilgængelig på markedet fra efteråret 2011. Vindkrafanlæg er et godt alternativ. Prisen kommer til at ligge på omkring 6500-7000 kr. De levere 100 Watt (8 Ampere) ved 6 m/s og 300 Watt (25 Ampere) ved 12,5 m/s.

Fordele:

  • Afhængig af vind forholdene.
  • Ved kraftig vind levere den en høj ladestrøm.

Ulemper:

  • Kan ikke benyttes under kørsel.
  • Endnu ingen erfaring med denne type.
  • Skal tages ned, når man skal videre ( ca. 15 min.)
  • Skal sættes op igen, når autocamperen skal bruges igen.

LINK: efoy, Movera, Teleco, Buettner, OEM

Inverter:

Invertere laver 12 Volt jævnspænding om til 230 Volt Vekselspænding. Derved er det muligt at tilslutte el-tandbørsten og kaffemaskinen. Der findes mange forskellige størrelser af Invertere, samt kvaliteter. Det er vigtig at finde ud af om det man ønsker at tilslutte kræver en "Ren Sinus spænding" eller en "Modificeret Sinus spænding" Den sidste er den billigste. Der findes Invertere til indbygning og løse som kan tilsluttes en cigarettænder. Selv om apparatetet som skal tilsluttes kun bliver tilsluttet kortvarig, skal man være opmærksom på Inveterens spidsbelastning, da apparater ved start bruger mere strøm. Sidste men ikke mindst: Hvor meget tomgangsstøm bruger inveteren. En Inverter har et lille strømforbrug, selv om der ikke er tilsluttet noget. Nogle af Inverterne afbryder helt, når der ikke er tilsluttet noget. Pas på hvad du tilslutter af hensyn størrelsen på batteriet. En hårtørre på 1500 Watt, som skal have en inverter på mindst 1500 Watt, tager på 6 minutter en femtedel (20%) af den til kapacitet der er til rådighed.

En ladebooster sørger for en hurtig og fuldstændig opladning af bodelens batterie(r), gennem opladning fra bilens generator. Her troede man at man ved kørsel fra det ene til andet sted fik opladet batteriet mens man køre, når nu generatoren i bildelen kan levere en ladestrøm på 100 Ampere, men nej det gør den ikke ! Årsagen finder man i at bilens generator (Lima) har en spændingsafhængig ladestrøm. Så slår skillerelæerne fra, når de har nået et vis spændingsniveau på bilens startbatteri, og så kommer der ikke noget frem til autocamperens batteri. Laderegulatoren fra generatoren måler middelværdien fra bil- og autocamperbatteri. Da den har et ret højt gennemsnitsniveau, tror laderegulatoren at autocamper batteriet er fyldt. Derfor lukker laderegulatoren ned for strøm til autocamper batteriet. Den lave strøm der går, må gå gennem lange og tynde kabler, som reducere ladestømmen til autocamper batteriet yderligere.
Det er her lade-boosteren kommer ind i billedet. Den bliver monteret med nogle tykke kabler, mellem generatoren på bilen og autocamper batteriet. Forenkelt set hæver ladeboosteren ladestrømmen til væsentligt højere niveau. Sjældent kommer der i en autocamper mere end 10 til 15 Ampere ladestrøm til et autocamper batteri. En booster  lader, alt efter fabrikat, mellem 25 og 45 Ampere. De kraftigste boostere på 45 Ah, vil på sensationel vis oplade et autocamper batteri, efter en times kørsel. Selv ikke kraftige benzin generatore. opnår så meget. Der findes forskellige kvaliteter på ladeboostere, hvor nogen allerede begynder at lade i tomgang. Det er vigtigt for optimal udnyttelse at købe en ladebooster med lade karakteristikken IUoU, da boostere med lade karakteristikken IU i nogen tilfælde kan være skyld i overopladning, da de køre med en fast spænding på 14,2 volt. Man kan på disse boostere ikke omstille til anden batteri type. De bedste typer kommer fra firmaet Mobile Technology. Model MT LB 25 til en ladestrø på 25 A koster ca. 2500 DKK og deres booster til 45 A, MT LB 45 koster i nærheden af 3500 DKK. Vægten er ca. 3 kg. Waeco laver en model med en ladestøm på 35,6 A, men den kan ikke tilpasses alle batterityper, pris ca. 2000 DKK - Denkøre IU og den er ikke på højde med Mobile Büttner´s.

Link: Büttner Elektronik, Waeco,

Tabel, der viser ladestrøm med og uden lade-booster

Ladestrøm Ved start Efter 1 min. Efter 5 min. Ved start Efter 1 min. Efter 5 min
Kapacitet ved K20 Uden Booster Med Booster
AGM 90 Ah 33 A 19 A 17,3 A 42 A 38 A 38 A
Gel 90 Ah 38 A 23 A 14,4 A 39 A 39 A 37,4 A

LED 12 volt
Når man taler om strøm til autocampere, vil det være på sin plads også at omtale LED pære til 12 volt. Hvis man ofte holder uden strøm tilslutning og da der bruges en del lys i en autocamper i perioder og en autocamper, for det meste, er fabriksmonteret med et ca. 90 Ah batteri som standard, kan der spares meget batteri strøm på at udskifte de traditionelle lysgivere med LED pære. Et lyssted med en 12 volt pære på 15-20 Watt kan udskiftes med LED pære, med et forbrug i størrelsesordenen 1-5 Watt. Varmeudviklingen er meget reduceret. Lysdioder lyser i én retning og egner sig derfor primært til lamper som f.eks. er nedadlysende eller til spots. De er især velegnede til steder, hvor der ikke kræves meget lys. Lysdiodepærer udsender nemlig ikke lige så meget lys som almindelige pærer, højst hvad der svarer til 60 W fra en almindelig rundstrålende glødepære. Dette giver ingen problemer ved brug i autocampere. De lysdiode-pærer, der findes i dag, kan nemt erstatte glødepærer og halogenpærer. En del lysdiode pærer udsender dog så lidt lys, at de reelt kun svarer til en glødepære på 5-10 W. Til indendørs brug bør du vælge efter farvetemperaturen og vælge den lysfarve, der passer til det, de skal bruges til. Vær også opmærksom på lyskildens farvegengivelse. Til belysning bør lysdioden have en farvegengivelse på mindst 80 Ra. De bedste lysdioder har en farvegengivelse på over 90 og kan ofte benyttes på steder, hvor god farvegengivelse er meget vigtig. Lyskilders farveegenskaber er relevante i forbindelse med hvide lyskilder og beskrives ved to parameLED lysfarvetre, nemlig lysfarve (angives i Kelvin, forkortes K) og farvegengivelses-indeks (Ra-indeks). En lyskildes farvegengivelses-indeks angiver, hvor god lyskilden er til at gengive 8 referencefarver. Et farvegengivelses-indeks på 100 er det bedste, og det svarer til indekset for dagslys. Lyset fra diodelyskilder er enten varmt (typisk 2.700-3.000 K), neutralt (3.500-4.500 K) eller koldt (4.500-10.000 K). Der findes et stort udvalg af lysdioder med et farvegengivelsesindeks over 80. Bredt strålende LED-pærer egner sig til belysning af større flader, f.eks. borde eller gulve. Det kræver dog, at de lyser tilstrækkelig kraftigt. Lysmængden fra LED-pærer måles i lumen. LED-pærer kan have vidt forskellig elektrisk effekt, selvom de udsender den samme lysmængde. Lysmængden fra en 40W-glødepære er ca. 410 lumen, mens en 60 W-glødepære udsender ca. 700 lumen.
 En LED-pære vil i lighed med andre lyskilder udsende mindre og mindre lys, jo ældre den bliver. Derfor har EU fastlagt flg. krav: LED-pærer, der lyser som 40 W-glødepærer, skal udsende en lysmængde på mindst 470 lumen, mens LED-pærer, der lyser som 60 W-glødepærer, skal udsende en lysmængde på mindst  806 lumen. LED-pærer, der lyser som 60 W pærer bruger 12 W.
 I autocampere er lysstyrken mellem 10 og 20 Watt. Største ulempe ved LED er prisen. At udskifte til en hel autocamper på en gang kan let løbe op i et par tusinde kr., med mindre man vil gå på kompromis med kvaliteten. Der findes mange eksempler på LED pære som absolut ikke har overholdt de tusinder brænd timer, som blev lovet ved køb, eller som på trods at oplysningerne lovede hvidt lys, giver et gulligt lys. Om G4 pære som kun lyser når lysdioderne vender opad, dette kan dog rettes ved at vende ledningerne i fatningen. De gode er bipolare, så de lyser uanset hvordan ledningerne vender. 
Man kan jo starte med at udskifte de steder der bliver brugt mest, så bliver udskrivningen til en start mere spiselig. De mest brugte typer i autocampere er sokkeltyperne G4 for loftlys og MR11 for spot. Vær opmærksom på diameteren på LED pære eller spot. Der bruges oftes diameter på 30-35 mm. Enkelte bruger MR16 på 50 mm. Eksempel: 20 Watts pære=1,67 A, Ved LED og 3 Watt=0,25 A. Det er en stømbesparelse på 85 % !

LINK: Prolys, Energilys, Scanlys