Fascinationen for autocampere fortsætter. Verdens dejligste ferieform bliver mere og mere elsket, og på trods af at nogen lande lider under konjunktur udsving, holder det ikke lidenskaben tilbage hos autocamper fans. Mange nøjes med at drømme sig til en autocamper, når de har fået øje på prisskiltet. De sidste år med faldende friværdi, tab på pensionsordninger mv. gør at drømmen er umuliggjort eller har flyttet sig. Ikke nok med det, er priserne fra producenterne over de sidste 5 år i gennemsnit steget med 11.500 Euro i gennemsnit. De 11.500 Euro bliver til ca. 158.000 danske kroner, når momsdifference, forhandler avance (minimum 9 %, som der også skal betales afgift af), og 60 % afgift er lagt til.

Afgiften beregnes for brugte af handelsprisen i Danmark. Så hvis en forhandler har tillagt meget avance, bliver handelsprisen også høj og det er dit udgangspunkt hvis du selv vil hente i Tyskland. Der betales også afgift af avancen. Det kan tilrådes at få hjælp til at indføre en autocamper ny eller brugt, da SKAT ikke arbejder logisk og er påvirket af de oplysninger som de kan få fra danske forhandlere. Hvis du får startet skævt og din indkøbte autocamper er registreret hos SKAT, ja så køre rouletten, og hvis du ikke mener at SKAT`s udregning har bund i virkeligheden, så er der kun Motor Ankenævnet tilbage, og det tager 6-12 mdr. Der findes autocamper kyndige, som det kan betale sig at betale, for at få startet rigtigt på afgift beregninger og/eller hjælpe med at finde og hjemtage en autocamper. Du vil kunne sparre pæn sum penge alligevel.

En anden mulighed er at købe en autocamper på tyske nummerplader. Du opnår den absolut største besparelse ved at købe den i Tyskland frem for at lade en dansk forhandler levere den på tyske plader. Du skal betale 40 til 50 % mindre for en autocamper i Tyskland end i Danmark, da en autocamper ikke er afgift belagt i Tyskland. Desuden sparre du mange penge på Grøn ejerafgift/KFZ steuer. En autocamper på 3.500 kg totalvægt koster 320 Euro eller 2400 danske kroner mod 9-13.000 kr i Danmark. En forsikring i Danmark kan variere fra forsikringsselskab til forsikringsselskab og afhængigt af om du har flere forsikringer i selskabet, samt værdien af autocamperen. Et check hos RMV Versicherung viser en pris på 749,11 Euro årligt eller 5.618 Dkk. Denne forsikringspræmie reguleres ned for hvert skadesfri år. du køre.

I dette regne eksempel er der brugt en autocamper til 75.000 Euro med Glasfiber tag, som giver 20 % rabat og fordi du er ny i selskabet 10 %, samt 5 års skadesfri kørsel. Nogle forsikringsselskaber i Tyskland acceptere en udskrift fra dit danske forsikringsselskab, vedr. skadesfri kørsel eller på tysk SF - Schaden Frei. Selvrisiko 500 Euro. Du skal også betale for en plads for din autocamper, når den ikke benyttes. Hos Camp Leasing koster en udendørs plads i 2013 priser 3600 kroner og administrationsomkostninger for at betale regninger på autocamperen, videresende evt. fartbøder mv 2600 kr. Camp Leasing og IMC har også en storkunde forsikringsaftale, som kan være attraktiv. Forsikringer kan skiftes i november og kun i november. Det koster altså 14.218 i årlige faste omkostninger i Tyskland, mod 15-19.000 kr. i Danmark + evt vinter opbevaring. Ved kørsel på tyske sæsonplader i f.eks 8 mdr, er de faste udgifter 11.745 kr. pr. år. Det er vigtigt at undersøge om indboet er forsikret når ikke autocamperen benyttes, det dækker din danske indboforsikring ikke automatisk, og det gør den heller ikke på en autocamper på danske plader. Den store besparelse ligger i autocamper købet. Tages der udgangspunkt i eksemplet på 75.000 Euro, har den en pris i Tyskland på 562.000, hvorimod den i Danmark vil koste omkring 1.080.000 Dkk eller 518.000 Dkk mere i Danmark. Dertil kommer den rabat, du kan forhandle dig frem til.

Det er desuden vigtigt at holde sig for øje, at en autocamper på tyske nummerplader, kun må benyttes med udgangspunkt i Tyskland og kun må køre til Danmark med dig/jer som chauffør, når det drejer sig om Transit kørsel fra grænse til grænse til enten Norge eller Sverige, og du må i den forbindelse heller ikke køre hjem og pakke den. Hvis du har købt den hos en dansk forhandler, som har leveret den på tyske nummerplader, må du heller ikke køre forbi forhandleren for at få udbedret fejl eller andet. Det skal også nævnes at forhandlere som har den opfattelse at du kan komme forbi for at låne et forhandlerkort, som retfærdiggøre din kørsel til service eller reparationer hos forhandlere ikke er lovligt. Det eneste tidspunkt det er lovligt at køre en tysk autocamper hjem til Danmark, på et dansk kørekort, er når autocamperen er afmeldt og på danske prøveplader eller en tysk korttidsplade til 5 dage til kørsel i Europa. Det kan den måske være om vinteren hvor nummerplader er afleveret eller når den køre på såkaldte sæson plader. Ved sæsonplader går autocamperen automatisk i stilstand, med pladerne på, og aktiveres igen automatisk. På tyske sæsonplader er der 2 tal over hinanden med en vandret streg imellem i nummerpladens højre side. F.eks betyder 3 foroven og 10 forneden at autocamperen må køre fra 1. marts, men ikke fra 1. november. Disse tidspunkter er valgfri, hvis ikke du ønsker at benytte din autocamper hele året. I den tid den står stille sparre du så penge på forsikring og vægtafgift. Reparationer kan laves til 1/2 pris i forhold til Danmark, og der er tyske værksteder som taler dansk ved grænsen, så der er ingen grund til at bruge en masse tid på det. De tager også producentens garanti reparationer på de mærker de repræsentere, lige meget om den er købt hos dem eller ej.

Du kan finde daglig parkering hos Camp Leasing GmbH, i Harrislee og IMC Motorclub i Flensburg. 
Enkelte danske forhandlere har også parkering ved grænsen, og de gælder kun for deres kunder. 
Der er forhandlere som sælger nye autocampere på tyske nummerplader, med det udgangspunkt at du kan spare en sum penge efter et 1/2 år og 8000 km, men du får dem ikke til at garantere på skrift at det holder i virkeligheden.

Ved køb af autocamper på tyske plader skal din autocamper være tilmeldt i Tyskland, og det kan du ikke hvis ikke du har en tysk adresse. Men hvad så? Så får du den registreret i en tysk autocamperklub i Tyskland - Camp Leasing eller IMC motorclub, og din autocamper står så registreret i deres navn, men det betyder ikke at du ikke ejer autocamperen, for det gør du, du skal bare være opmærksom på et par basale ting. Papirer på et tysk køretøj består af en Fahrzeugsschein og et Fahrzeugsbrief. Fahrzeugschein er ligesom vores registreringsattest. Den som har Fahrzeugsbrief, som er delen som vedrøre ejerskabet, uanset navnet på den, er køretøjets retsmæssige ejer. Den skal du være i besiddelse af eller den skal være deponeret et sted, hvor klubben ikke har umiddelbar adgang til. Derved kan ingen sælge, optage lån i eller pantsætte din autocamper. Dette er ikke noget problem sålænge du har styr på dit Fahrzeugsbrief, og disse ting er en selvfølge hos de 2 autocamper klubber. Vigtigt - Du køre aldrig med dit Fahrzeugsbrief i autocamperen, det ligger gemt hjemme hos dig eller i din bank box, men man køre heller ikke med både del 1og 2 her i Danmark !

Der skal stilles til periodiske syn i Tyskland efter tyske regler. Tidspunktet for syn fremgår af den del af registreringsattesten, Fahrzeugschein, og det fremgår af den bagerste nummerplade, hvor et rundt farvet mærke, fortæller dig hvornår du skal til syn. Det har 12 cifre rundt i kanten og et tal i midten. Tallet i midten viser årstallet for næste syn, og tallene i kanten viser måneden for syn. Det gældende tal står i “kl. 12“ position. Ejeren af autocamperen er selv ansvarlig for at autocamperen kommer til periodiske syn, der kommer ingen indkaldelse, men kun en bøde hvis ikke du har overholdt syn. Før du køre til syn skal du have foretaget gastest, ellers kan du ikke få den synet. Gas test og syn for autocampere på 3.500 kg er hver andet år. Syn for autocampere på mere ned 3.500 kg er hvert år.

Om det er en god eller skidt idé med en autocamper på tyske plader afhænger også af hvor langt man har til Grænsen, om du er gået på pension eller du har mulighed for at kører i længere perioder. Hvis man ønsker at have den på danske plader for at kunne bruge den til familie fest, lidt overnatninger i Danmark og derudover kører uden for Danmark, kan man for prisforskellen på den danske og tyskkøbte autocamper bo på luksus hotel i mange år, og stadig have penge i overskud.

Autocamper- og Campingpladser i Tyskland og resten af Europa er væsentlig billigere end i Danmark. Priserne på autocamper-Stell-pladser koster mellem gratis og 14 Euro pr nat, enkelte dyrere, og der tusinder af dem.

Du kan selv at gå på jagt efter ønske autocamperen i Tyskland. Der kan være yderligere mange tusinde Euro at spare, hvis du ser dig lidt omkring. For finde autocamperen, kan man søge på Mobile.de. Besparelser på 8-20.000 Euro fra liste prisen, og de skilter med dem, er ikke unormalt. Hvis ikke du absolut skal have de sidste nyheder med, kan du også spare rigtig mange penge ved at gå efter modeller fra det forrige år, men som er helt nye. At købe hos en Tysk forhandler er ikke noget problem, og de yder en super service. Når autocamperen skal afhentes, bliver den leveret på en 5 dages prøveplade til kørsel i Europa, med ansvarsforsikring. Opbevaringsstederne i Tyskland sørger for resten mod betaling. En formiddag og så er man kørerne på tyske nummerplader. Du kan køre din tyskkøbte autocamper hjem på tyske exportplader eller korttidsplader. 

Ønsker du faglig bistand ved import af autocamper fra Tyskland, autocamper fra Tyske til Danske plader eller udflagning af autocamper fra Danmark til Tyskland, kan du finde bistand hos TJ Camper, som har stor erfaring på området.

Vær opmærksom også på, at hvis du bestiller eller hjemtager en autocamper på mere end 3500 kg, kan man ikke mere, efterfølgende veje den ned til 3500 kg. Hvis du vil køre på B kørekort til 3500 kg, skal autocamperen hjemtages eller bestilles til 3500 kg. Hvis du finder en ældre autocamper udenfor landets grænser, skal du være opmærksom på om gas systemmet er til 50 mb eller 30 mb. 50 mb kan ikke godkendes i Danmark, og skal bygges om til 30mb. Skilleåret er omkring 1997 og det er kostbart.

Spare penge på indkøb vil vi alle, men pas på med “kan selv” eller “vil selv”, kan sætte besparelsen over styr, hvis ikke du passer på, og at indføre en autocamper er ikke det samme som at indføre en personbil.

 

Emne

Oplysning

Hvor-Hvornår

 

TüV

TüV ( Bilsyn ) Der indkaldes ikke til syn i Tyskland, som i Danmark. Det påhviler ejeren selv at holde øje med tidspunktet for syn. På det farvede mærke på nummerpladen står årstallet for syn,i den midterste cirkel, og måneden i kl. 12 position. Syn skal foretages inden udgangen af måneden. Pris indtil 3,5 t ca. 60 Euro. Pris indtil 7,5 t ca. 72 Euro.

Til 3,5 Tons hver andet år. Fra 3,5 Tons til 7,5 Tons, hvert andet år til 6. år, derefter hvert år. Fra 7,5 Tons og opefter hvert år

 

GAS

Gastest foretages i det årstal som står på mærket på bagenden af Autocamperen.

Pris 25-35 Euro

Hvert andet år.

 

Milømærker

Mange tyske byer har i løbet af 2008-2009 indført særlige miljøzoner, hvor bilister skal betale afgift for at køre. Det gælder også udenlandske bilister.

Tysklands miljøzoner - regler gælder også for danskere

Er man i egen bil (eller udlejningsbil) på ferie i Tyskland, bør man for sin egen pengepungs skyld være opmærksom på reglerne for kørsel i et antal større tyske byer. Alle biler skal i disse byer have et miljømærke, som enten kan være rødt (euro-II norm), gult (euro-III norm) eller grønt (euro IV eller euro V norm). Mærkets farve bestemmes ud fra, hvor meget bilen forurener (og i overgangsperioden udfra, hvor gammel bilen er).

TüV mod forevisning af registreringsatest.

Selvvask

Selvvask kan foretages på Scandinavian Park, Skandinavien Damm 1, D-24983 Handewitt. Der er indrettet en plads specielt til Autocampere., Med mange muligheder for vask, voks mv. Medbring 0,50, 1, 2 Euro stykker. Vaskepladsen findes ved siden Mr. Scandis Carwash for personbiler.

 

 

 

Maskinvask

Der er i nærheden 3 muligheder for Autocampervask i vaskehal.


1)Truckwash Scandinavian Park, Skandinavien Damm 1, D-24983 Handewitt.

2)Citti Tankstelle,Lilienthalstraße 4, 24941 Flensburg

3)Förde Park, WIKING Tank & Wasch, Lise-Meitner-Str. 31, 24941 Flensburg

Priser afhænger af omfang og Autocamper længde.

LUKKET Søndag

 

 

Værksteder

Kør lidt syd for grænsen. Der er penge at spare. Køres der Fiat kan anbefales Deumann ( Fiat ) automobile, Schellhorner Straße 88, 24211 Preetz.Tlf. 0049 4348 1233. Pris ca 100 Euro under prisen ved grænsen på årseftersyn. Der foretages desuden TüV, Gastest mv. Lørdags åbent til kl. 13.00. Der er en Overnatningsplads 400 m. fra værkstedet ved Kanucenter Plön.

1)Fiat & IVECO Flensburg: Bauer, Schleswiger Straße 65-75, 24941 Flensburg

2)Mercedes: Klaus+Co,Lilienthalstraße 18, Flensburg

3)FORD : Heinrich Nehrkorn ,Zur Bleiche 49 , 24941 Flensburg

4) Renault : Süverkrüp, Gutenbergstr. 11, 24941 Flensburg.

 

 

Gaspåfyldning

I nærheden af grænsen, kan der købes gas til Danske og Tyske flasker.

Fleggaard, kun Danske flasker

Otto Duborg byggecenter, Industrieweg 45 D-24955 Harrislee: Danske og Tyske flasker

Scandic Nordic Reisemobile, Am Oxer 17, Harrislee: Danske og Tyske flasker

Caravan Center Nord. Am Oxer 23, Harrislee: Danske og Tyske flasker

Du kan også få flaskerne fyldt op på følgende adresser:

AutoGas-Tankstelle Ralf Teschke
Gewerbestrasse 19 D-25923 Süderlügum (SH)
telf. +49 4663/188540
åbent Ma-lø 9-21, Sø 10-19

Färber-Gas Flensburg GmbH
Westerallee 143 D-24941 Flensburg (SH)
tlf. +49 461/53399
åbent Ma-Fr 8-17

 

Forsikring

Hvis man ønsker at skifte forsikringsselskab, kan dette kun gøres i November måned. Vær opmærksom på at indboforsikringen ikke dækker tyveri/indbrud fra Autocamperen når den ikke beboes. Der skal tegnes en tillægsforsikring eller en seperat forsikring. Sådan er det også i Danmark ( Fritidshuse, Sommerhuse, lystbåde, Campingvogne og Autocampere )

 

Vejhjælp

I tilfælde af at forsikringen ikke indbefatter vejhjælp, kan dette tegnes hos ADAC (Det Tyske svar på FDM)

 

Autocamper
Reperation

Husk at få foretaget Tæthedstest (Dichtigheitsinspektion). Der kan snildt laves reparationer eller gas og tæthedstest, mens man er på tur. Mellem Kiel og Plön kan Krüger Caravan ,Ostseepark Raisdorf, Gutenbergstrasse 11, 24223 Schwentinental anbefales. Der kan evt overnattes i Preetz ved Kanucenter Plön, Kiel, Laboe, Plön. Derved kan man få ordnet Autocamperen mens man er på tur.

 

Sæsonplader

Sæsonplader bliver på Autocamperen i stilstandsperioden. F.eks 3-10 betyder at Autocamperen må kører i perioden 1. Marts til 31. Oktober. Ved valg af sæsonplader f.eks. 3-10 ( 8 måneder )betaler man forsikring i 2/3 dele af året og vægtafgift ligesådan. Perioden kan tilpasses behov. Dog min. 2 mdr. og max 11 mdr.

 

Vinterdæk

 

 

De nye regler siger, at når der er sne, snesjap, frost eller is på vejene, så må man kun køre med dæk, hvor slidbanen, slidbanesammensætningen eller dækkets struktur er beregnet til kørsel i vinterføre. I praksis betyder det, at der er et decideret forbud mod at køre på sommerdæk i vinterføre, og at man i vinterføre skal køre med vinterdæk mærket med M+S og et snefnugssymbol eller helårsdæk mærket med M+S. Overtrædelse af den nye lov er en bøde på 40 €. Hvis man hindrer trafikken pga. forkerte dæk til vejrforholdene øges bødestraffen til 80 €.

De nye regler kræver ikke vinterdæk fra en bestemt dato. Det er udelukkende bestemt af vejrforhold, men som en tommelfingerregel kører man med vinterdæk fra O=Oktober til O= Ostern (påske)

Påkørsel

Er du så uheldig, at påkøre et andet køretøj, er der derfor ikke andet at gøre end at blive på "gerningsstedet", indtil ejeren ankommer. En anden mulighed er at kontakte politiet, som så kan foretage det videre fornødne. Stikker man af fra en skade, man har forvoldt på et andet køretøj, straffes man med en bøde på mellem 200 og 1.000 Euro. Man betragtes som flugtbilist. Men her stopper "festlighederne" ikke. Tyske statsborgere får 3 klip i kørekortet, som bliver inddraget. Er du dansker, "slipper" du ud over bøden med at få et års kørselsforbud i Tyskland. De økonomiske konsekvenser har yderligere en ubehagelige side, idet forsikringsbestemmelserne betyder, at man pludselig har en øget selvrisiko på 2.500 Euro. Og lad være med at tro, at du kan "skjule" dig som dansker. En ny EU-forordning betyder, at bl.a. bøder kan opkræves over grænserne i EU.

 

Autocamper foreninger til parkering i Tyskland

I Flenborg området har du mulighed for 2 forhandler uafhængige foreninger/klubber, hvor du kan have dei autocamper stående, når den ikke benyttes.

Da du ikke har adresse i Tyskland, kan du ikke have en autocamper indregistreret i Tyskland. Man benytter derfor en forening/klub hvorigennem autocamperen registreres, men da du har inregistreringspapirene er du autocamperens retsmæsige ejer efter tysk lov. Du betaler alle udgifter til autocamperen gennem foreningen/klubben. Du kan let tale med klubberne, da der tales dansk. Du skal ikke være kunde bestemte steder for at kun få din autocamper parkeret.

Camp Leasing GMBH - Im Gewerbepark 8 - D-24955 Harrislee - tlf 40973030 / 21760450 - : http://campleasing.dk/

IMC- Schäferweg 10- D-24941 Flensburg - Tel.(0049) (0)461 900 1990 - Fax(0049) (0)461 900 19915
E-mail: . http://www.imc-motorclub.dk/

Enkelte danske forhandlere tilbyder ligeledes parkering i Tyskland. Du skal være kunde hos dem for at benytte deres faciliteter. Forhør hos forhandleren om de har faciliteter.

 

 


Autocamper under eller over 3,5 tons? Den maksimale tilladte totalvægt gør at mange oftere tænker på autocamperens vægt. Et B kørekort giver tilladelse til at føre et køretøj med et samlet vægt på op til 3.500 kg. Fabrikanterne tilbyder i dag flere køretøjer som ligger under denne grænse. Somme tider bliver autocampere købt med last problemer, fordi den tilladte last ikke rækker til behovet. Producenterne kan ikke sænke egenvægten ubegrænset. Autocampere over 3.500 kg tilbyder typisk en høj lastevne og er bygget af mere solide materialer, end de autocampere der er tilpasset max. 3.500 kg. Til gengæld kræver de store autocampere en større investering samt et C1 eller C kørekort. De stor autocampere er ligeledes omfattet af lavere hastighed, overhalingsforbud visse steder, begrænsninger på veje, broer og viadukter, højere vejskat i udlandet, men mindre man undgår motorveje, og tager de ofte parallelt liggende hovedveje. Til gengæld får du en autocamper af en helt anden kvalitet. Prisen i Danmark er da også noget der trækker tænder. Et par millioner og derover afskrækker nok en del. For dem som kan undvære at køre i Danmark, er der den mulighed at købe en autocamper på tyske nummerplader. F.eks koster en Hymer, B Klasse 598 på 6,99 meter og en egenvægt i køreklar stand på 3120 kg. ca. 1.085.000 kr afhængig af udstyr i Danmark. En Concorde Carver 821 L på 6.700 kg, lastevne på 1610 kg og en længde på 8,28 meter erhverves for en listepris på 1.050.000 kr. på tyske plader og har som standard et væsentligt højere udstyrsniveau, samt større vand/spildevand´s tanke. Hvis du drømmer om autocampere meget over 8 meter ( 9-12 meter), kan du få problemer på autocamperpladserne, som ofte ikke eller i begrænset omfang råder over pladser meget over 8 meter. eller også er de forvist til mindre attraktive afsnit på pladserne. Mange vi påberåbe sig at det heller ikke er lovligt at parkere på en parkeringsplads med en stor autocamper, men syd for grænsen har alle byer med respekt for sig selv en bynær autocamperplads, så dette er ikke noget problem. Det største problem er prisen på danske plader og at man skal erhverve et kørekort som passer. Hvad hastigheden angår når du det nok, du har jo ferie.

Facit: Hvis du skal have flere personer, det halve af hustanden og tungt udstyr med. Hvis du ser bort fra ulemper som hastighed, vejskat. Skal du bruge autocamperen til langtidsferier. Vil du have en autocamper som er opbygget i en bedre kvalitet. Kan du leve med ikke at færdes i Danmark, og at du får et højt luksus niveau, for samme penge,som en mindre autocamper koster i Danmark, så skal du købe en autocamper på mere end 3.500 kg. Hvis du ikke slæber det halve af hjemmet med. Er i kun 2 personer. Skal du ikke tilkøbe mange udstyrspakker og ekstraudstyr. Er bevidst om hvor meget du generelt slæber med, så køb en autocamper på 3.500 kg. Tal med din forhandler om mulighederne, for at købe på tyske plader hos dem, eller tag på jagt på det tysk marked hvor der er mange penge at spare i forhold til listepris.

 

Oversigt over autocampere udgifter og lovgivning på over og under 3.500 kg i Tyskland. S4 er pt. den bedste partikel norm.

  Autocamper til 3,5 tons Autocampere over 3,5 tons
Ejerafgift Gasnorm S4 16 Euro pr. påbegyndt 200 kg. for de første 2000 kg.
Fra 2001 kg. 10 Euro pr. påbegyndt 200 kg.
Som ved 3,5 tons, dog fra 5001 kg 15 Euro pr påbegyndt 200 kg
Forsikring Afhængig af købspris, samt opbygning. GFK tag giver f.eks 10 % rabat Samme som 3,5 tons
Syn Første gang efter 36 mdr, derefter hver 24 mdr. Hver 24. måned. Fra det 7. registreringsår, hvert 12 måned.
Gastest Hvert andet år. Hvert andet år.
Hastighed landevej 100 km/t 80 km/t Over 7,5 tons 60 km/t
Hastighed motorvej Højest tilrådige hastighed 130 km/t 100 km/t Over 7,5 tons 80 km/t
Overhalingsforbud lastbiler Ingen forbud Respekteres
Mindste afstand Ingen forbud Respekteres
Gennemkørsels forbud lastbiler
Ingen forbud Respekteres
Parkering på stier Indtil 2,8 tons Forbudt
Parkering i mørke uden for byer Med parkeringslys Med Parkeringslys
Parkering i mørke i byer Som personbil Med parkeringslys eller advarselstavle
Advarselsblinklys Ikke angivet Efter reglerne

Hvis du har valgt at bruge en autocamper med udgangspunkt i Tyskland, findes der klubber som kan varetage administrationen af din autocamper, da du som dansker ikke selv kan indregistrere en autocamper i Tyskland. Det kan du kun hvis du har adresse i Tyskland. Et sted mellem 2 -300 benytter sig af denne mulighed.

I praksis betyder det at klubben/foreningen skal indregistrere autocamperen i deres navn, for at det er lovligt at benytte den. Her begynder mange at blive skeptiske, men det er helt grundløst, hvis du tager højde for en meget vigtige forholdsregel En autocamper i Tyskland er forsynet med papirer i 2 dele. Et Fahrzeugsbrief (ejerskabet) og en Fahrzeugschein (registreringsattest). Selv om der står et andet navn på Fahrzeugsbrief, i dette tilfælde klubben/foreningen, så er det, ifølge tysk lovgivning, den som er i besiddelse af Fahrzeugsbrif, som er den retsmæsige ejere af autocamperen. Derfor er det vigtig at du har styr på hvor Fahrzeugsbrif skal befinde sig. Det optimale er måden som Camp Leasing benytter sig af, nemlig at ejeren er i besiddelse af Fahrzeugsbrief, eller som IMC Motorklub gør har oprettet en boks i en bank i ejerens navn, hvor det er i depot. Den må ALDRIG ligge hos en forhandler eller direkte i klubben. Klubben eller forhandlere har intet at bruge det stykke papir til. Hvis ikke du vil bruge din autocamper hele året, kan den registreres på sæsonplader, og der skal derfor ikke afleveres eller afhentes nummerplader. Medbring aldrig Fahrzeugbrief i køretøjet, kun Fahrzeugsschein. Hvis din autocamper skulle blive stjålet, er dit ejerskab ligeledes stjålet, og tyvene kan uden problemer sælge den.

Regninger fra de tyske myndigheder vedrørende din autocamper bliver tilsendt autocamperklubben, som inddriver udgifterne hos ejerne af køretøjet. Udgifterne er pladsleje, administration, Kfz (vægtafgift), Forsikring(er) og evt vejhjælp, hvis denne ikke er indkluderet i forsikringen. Bøder og henvendelser vedr. dit køretøj runder også klubben/foreningen.

Du skal også have i baghovedet, at brug af autocamperen i Danmark er helt udelukket, men du må køre igennem Danmark på vej til Norge eller Sverige på et transitvisum, fra grænse til grænse som gælder i 24 timer.

Som udgangspunkt kan du selv vælge forsikring, men klubberne har oftest lavet storkunde forsikringer som er prismæssigt ok. Hvad du skal betale i forsikring er afhængigt af værdien af autocamperen, og de antal år du har kørt skadesfri. Nogle tyske forsikringsselskaber tager en bekræftigelse om skadesfri kørsel fra dit danske forsikringsselskab for gode vare. Hvis du selv ønske et tysk forsikringsselskab, kan et skift ske en gang om året, i november måned. Priserne falder normalt for hvert år der er kørt skadesfri kørsel.

Kfz (vægtafgift) er meget billigere end i Danmark : Ca et par tusinde kr om året, mod 10-12.000 kr i Danmark.

Du skal betale en pladsleje som ligger på omkring kr. 3600 om året for en udendørs plads. Nogen steder betaler man ikke for den periode autocamperen er væk fra pladsen i f.eks vinter månederne, hvis du f. eks opholder dig i de sydlige himmelstrøg, eller du har fundet en plads indendøre.
Derudover skal du betale et administrations gebyr for at klubben/foreningen administrere din autocamper.

Hvis du ikke ønsker at benytte din autocamper i en periode om året kan du i Tyskland få den registreret på sæsonplader. Det betyder at pladerne bliver siddende på køretøjet, selv om den over for myndighederne betragtes som afmeldt, og bliver automatisk aktiv igen når du øsker at benytte camperen igen. Eksempel: 3/10 i højre side på en sæson nummerplade, betyder at den mår køre fra 1. marts, men ikke fra 1. november. Du betaler ikke fuld forsikring eller Kfz i den periode autocampere er i stilstand. Tidsrummet er valgfrit, dog skal den være aktiv i mindst 2 mdr. og max. 11 mdr, for at kunne køre på sæsomplader.

Du kan let tale med klubberne, da der tales dansk. Du skal ikke være kunde bestemte steder for at kun få din autocamper parkeret. I Flensborg området har du mulighed for 2 forhandler uafhængige foreninger/klubber, hvor du kan have din autocamper stående, når den ikke benyttes.

Du skal huske på at du betaler mellem 40-50 % mindre for en autocamper på tyske plader, og at mulighederne hvad enten du vil benytte autocamperpladser eller campingpladser fra Tyskland og sydpå er enorme og til helt andre priser, at indkøb er billiger, at værksteder er billigere, men at en tur i det danske sommerland eller familie komsammen i autocamper ikke kan lade sig gøre. Nogle brugere vælger at bruge den et antal år i Tyskland og derefter betale den mindre afgift efter et antal år, andre ser den som et tysk sommerhus på hjul med variabel adresse.

Camp Leasing GMBH - Im Gewerbepark 8 - D-24955 Harrislee - tlf 40973030 / 21760450 - E-mail : Website http://campleasing.dk/

IMC- Schäferweg 10- D-24941 Flensburg - Tel.(0049) (0)461 900 1990 - Fax(0049) (0)461 900 19915 
E-mail: . Website: http://www.imc-motorclub.dk/

Enkelte danske forhandlere tilbyder ligeledes parkering i Tyskland. Du skal være kunde hos dem for at benytte deres faciliteter. Forhør hos forhandleren om de har faciliteter.